Създава се мрежа за пост-уейв контра концерти

Тайният концерт в с. ДъждовиницаТайният концерт в с. Дъждовиница

Light Vocal Group, „Darkwave-Радомир”, „Мрежата за пост-уейв контра концерти и други събития” и Арт движение КРЪГ организират пост-уейв контра концерт „14 години нов живот” на 21 декември в алтернативния столичен клуб „Три уши”.

Ето част от имената на авторите и изпълнителите: Ивайло Демидов-Ивашкин, Адам Аврамов, Емил Недялков, Свилен Иванов – Morebasser, Илияна Бешкова, Леда Екимова, Ива Начкова, Албена Ангелова, групите „Light Vocal Group”, „Проект Димитър Воев”, „Психобагажник”, „Лоши петли” и др., а на барабаните – 12-годишната Антонина Йорданова.

Това са млади пост- и дарк уейв групи и музиканти от София, Радомир, Варна, Русе и др. градове, които се събират, за да представят една обща неформална концепция за предпразничен рок концерт, под ключовото название „конспиративен събор с явен характер”.

Всъщност серия от т.нар. „тайни концерти” през изтичащата година бяха замислени, а два от тях и осъществени със завиден успех от неформалния тийм „Darkwave-Радомир” в селата Стефаново и Гълъбник, Пернишко, и Дъждовница, Кърджалийско (с партньор Арт движение Кръг), през юни и септември с публика, придошла от цялата страна. Безспорният успех, който имаха тези мини-фестове – в Стефаново, Гълъбник и Дъждовница – показа, че тази несъзнателна искреност и некомерсиалност бива възприета от публиката и резонира с нейната собствена нагласа.

С експерименталния концерт в алтернативния софийски клуб „Три уши” крехката новосъздадена мрежа от автори и групи, поддържащи лиричния уейвърски мироглед след края на епоса „Нова генерация”, ще се заяви публично. Преобладаващата част от изпълнителите са млади хора, които не крият, че стартова точка в техните музикантски търсения е ъндърграундът и младежката субкултура от 80-те и 90-те, а заедно с това – да продължат да експериментират в духа на фината и студена естетика на група „Нова генерация”.

Вдъхновяващи фигури, които работят в мрежата, са: музикантът Ивайло Демидов-Ивашкин от някогашната група „Мефисто”, работил заедно с незабравимия Димитър Воев, пънк и джаз изпълнителката, соло на Rosenquarzexpess, Илияна Бешкова – внучка на художника Илия Бешков и дъщеря на режисьора Александър Бешков, която живее и работи в Германия, емблематичният супербасгерой Свилен Иванов, способен да извлича музика дори с… флекс, варненските пънкари от „Психобагажник” – първо легенда и едва след това група, психеделичният dark ambient проект E.U.E.R.P.I., както и поетите и художниците от Арт движение “Кръг”.

Каквато и да е публиката в „Три уши” на 21 декември с всичките й забавни атрибути – черни гримове и червила, скъсани чорапогащници, рокли от 17-ти век, кожи и черни наметала – важно е самото провокирано създаване на кръг и общност, която твори и предлага нови естетически стандарти, стандартите на последователното новаторство и музикалния авангард, преосмисляйки традицията на „студената вълна” чрез своя лабораторен (засега) експеримент.

Как да бъде разбиран пост-уейвът? Като български. След края на епоса “Нова генерация” нашата самобитна рок сцена бързо деградира, докато аналозите й в другите пост-социалистически държави продължават криво-ляво да се крепят, може би по-скоро поради численост, отколкото поради добри идеи. Не може да се каже, че през последните две десетилетия нейни духовни наследници липсват съвсем. Изпълнители, поддържащи здравословно лиричния уейвърски мироглед има и извън този кръг. Но това, което се зароди в последните години и в някакъв скорошен момент започна да се нарича пост-уейв – това е този конкретен опит за ревизия на съвременната българска култура от страна на младите групи и музиканти, които се заявяват под името „Мрежа за пост-уейв контра концерти и други събития”.

В какво се състои иновацията, която превръща тези музиканти в общност? Може би в подхода. Според Адам Аврамов, един от организаторите на мрежата: „Ние се опитваме да бъдем нещо като песъчинката във вестибуларния апарат на някои ракообразни, която дразни техните меки тъкани, но им дава да разберат в коя посока все пак се движат. Предвид динамиката на културните процеси у нас, след точка „А” точка “Бе” обикновено се оказва унизителна химера. Затова и в добрите традиции на източната философия ние отдаваме много по-голямо значение на самото пътуване, отколкото на неговата посока. Тъй като една от причините изобщо да съществуваме е за собствен кеф, приоритет ни е да осъществяваме идеите си собственоръчно, а не на добре известния принцип “дайте да дадем”…”

Кое е “контра” в този концерт? Както казва един от музикантите, Алексей от „Лоши Петли”, контрабасът не е контра на баса. Шеговитото наименование “контраконцерт” възниква също толкова спонтанно, както всичко на фона на случващите се у нас протести и абсурдно-бутафорни “контрапротести”. Ако има нещо, на което участниците в мрежата се “контрират” категорично, то е абсолютната неспособност да бъде дадена адекватна оценка на наследството, оставено ни от последния български музикант и поет на XX век – Димитър Воев.

Радост Николаева

5 Responses на “Създава се мрежа за пост-уейв контра концерти”
  1. Aleksandar says:

    Гола вода са тези “контра” “групи”. Нищо общо с уейва с изключение че тук таме има кражба от Генерация. Дегнидов, престани да се криеш зад Мите. Той беше интелигентен за разлика от теб. Дърт Пиргиш такъв. Цял живот не направи нищо сега поведе децата да се правиш на интересен с бозаво творчество.

  2. Dark seas says:

    LELE LELE SNOSHTI BIAH NA TOVA MEROPRIATIE SKORO NE BIAH GLEDAL TAKAVA IZLAGACIQ. ALEKSANDAR PRAV SI MEN. DA SI KONTRA NA NESHTO A VSUSHTNOST DA SI PULEN BEZDARNIK I KRADEC :D ;D

Leave A Comment "Създава се мрежа за пост-уейв контра концерти"